1 Ander in de klas

Het multicultureel project dat wordt aangeboden aan alle leerlingen van het basisonderwijs in Schijndel. Het hele project staat in het teken van ontdekken en ontmoeten van andere culturen. Dit alles met als doelstelling: mondiale bewustwording, door te luisteren, kijken en bewonderen.

Het project omvat twee onderdelen:

Educatief gedeelte

Bestaat uit lesmateriaal dat speciaal ontwikkeld is om kinderen kennis te laten maken met kinderen in andere landen, binnen andere culturen. Dit jaar zal er voor het eerst gewerkt worden met een speciaal geschreven lesbrief door HAVO leerlingen voor de midden- en bovenbouw van de Schijndelse basisscholen. In deze lesbrief wordt uitvoerig aandacht besteed aan de stichting IBISS uit Rio de Janeiro waarmee Stichting Anders en het Elde College al jaren een warme band hebben.

Cultureel gedeelte

Bestaat uit een bezoek van alle basisschoolleerlingen (vanaf groep 3) aan het festivalterrein op vrijdag voor het festivalweekend.

Zij krijgen optredens te zien van groepen die voor deze gelegenheid speciaal naar Schijndel komen.

Met deze optredens kunnen kinderen ervaren wat mensen in andere landen / culturen doen om hun gebruiken en tradities tot uiting te brengen via diverse kunstvormen. Bijvoorbeeld: dans – percussie – zang – theater etc.

Het project 1 Ander in de klas wordt al jaren georganiseerd en kan rekenen op veel enthousiasme van alle schoolbesturen, leerkrachten en natuurlijk de kinderen zelf.

Dit jaar wordt het 1 Ander in de Klas programma georganiseerd op vrijdag 3 juni, waarbij de vrijwilligers starten om 8.00uur en de dag eindigt om 16.00uur.