Al meer dan 10 jaar 1 Ander in de klas

By 6 mei 2015Ontdek

Vanaf 2004 presenteert Stichting Ander het basisscholen project 1 Ander in de klas. Het begon met de succesformule van Festival Mundial in Tilburg. Zij hadden “Mundial in de klas “ en zo kwam dit project naar Schijndel. In de volksmond bleef het nog lang : Mundial in de klas… maar anno 2015 is  “1 Ander in de klas” een begrip op de Schijndels basisscholen en een niet meer weg te denken activiteit op ons festival terrein.

Wat wij met dit project willen bereiken is meer dan alleen het bezoek aan het festival op vrijdag voor het grote festival en zoals wij het noemen: “het feestje in de tent”

Het is meer…..

Kinderen in Schijndel in contact brengen met andere culturen. Dat doen we door deze culturen letterlijk “in de klas” te laten komen. Middels lesmateriaal , gastlessen en sinds de digitale schoolborden kunnen we kinderen uit Afrika, Azië en Zuid-Amerika letterlijk binnen laten komen.

En dat doen we niet alleen: met de cultuurcoördinator van Welzijn de Meierij , de interne cultuurcoördinatoren van de basisscholen, onze eigen programmering en logistieke werkgroep zorgen we ervoor dat al meer dan 10 jaar, ieder jaar 1700 basisschoolleerlingen kennis nemen van het wonen, spelen en leren van kinderen in andere landen. De inzet van de leerkracht “ in de klas” is daarbij van grote waarde. Evenals het invullen van de evaluatie van het project waarmee de verbeterpunten, die er altijd zijn,  kunnen aanpakken.

In 2015 zullen we wederom de samenwerking aangaan met mensen die kleinschalige  projecten realiseren samen met de lokale bevolking. Dit jaar in Malawi. Samen met Stichting Africa at Heart gaan we een sponsoractie houden om schoolbanken te laten maken. Zodat de kinderen in het dorpje Majarilo niet meer op de grond hoeven te zitten. De lokale timmerman gaat de banken maken. En 1 schoolbank heb je al voor 10 euro.

We hopen nog vele jaren met onze onmisbare vrijwilligers en mede-initiatiefnemers te bouwen aan dit mooie en unieke project.

Wat mij drijft om dit project ieder jaar weer voor elkaar te krijgen? Zie de foto’s van voorgaande jaren, dan weet u waarom..

Betty van Zutphen

bestuurslid/scholenprojecten