Informatie vrijwilligers

Deze pagina is bedoeld voor alle vrijwilligers die dit jaar de 24e editie van het 1 Ander Festival tot een groot succes gaan maken!

Hieronder vind je alle informatie voor vrijwilligers. Ben je opzoek naar waar je bent ingedeeld ga dan naar de vrijwilligersplanning. Heb je aanvullende vragen en opmerkingen neem dan contact op met de vrijwilligerscoördinatie via vrijwilligers@stichtinganders.nu.

[/et_pb_text][et_pb_toggle admin_label=”Aanwezigheid” saved_tabs=”all” title=”Hoelaat moet ik waar zijn?” open=”off” body_text_color=”#333333″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” global_module=”1194″]

Lorum ipsum

[/et_pb_toggle][et_pb_toggle admin_label=”Waar melden” saved_tabs=”all” title=”Waar moet ik me melden?” open=”off” body_text_color=”#333333″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” global_module=”1220″]

Let op: De vrijwilligersingang is verplaatst.

Dit jaar komen de vrijwilligers binnen via een poort langs de docenteningang van het Elde College. Dat is ter hoogte van de Putsteeg 4. Je meldt je bij het hek waar ‘vrijwilligers & artiesteningang’ weergegeven staat en kan je fiets achter het hek in de fietsenstalling parkeren. Je loopt vervolgens langs het Elde College aula, daar krijg je:

• Met het vrijwilligersbandje kun je via de backstage doorgang naar de vrijwilligersruimte in het Elde college. Draag dit bandje daarom zichtbaar en laat het zien bij de doorgang;
  • Je krijgt als vrijwilliger een T-shirt. Het is de bedoeling dat je dit shirt zaterdag én zondag draagt tijdens je diensten draagt, zodat je als vrijwilliger herkenbaar bent voor artiesten en bezoekers. Het T-shirt mag je na afloop houden;
  • Als je zondag rond etenstijd werkt, krijg je een bon voor het eten tussen 17.00 en 19.00 uur in de vrijwilligerscentrale in het Elde college;
  • Medewerkers krijgen elke dag die ze werken twee munten om te besteden op het festivalterrein;
  • Meld bij het vrijwilligers aanspreekpunt of je coördinator als je het terrein verlaat, zeker als je later nog een dienst hebt;
  • De coördinator van je werkgroep of zijn vervanger zorgen voor een beschrijving van je taak en zij vertellen je ook als er iets veranderd in de taak of het schema;
  • Als je je moet afmelden, bijv. door ziekte, geef dit door via ons e-mailadres vrijwilligers@stichtinganders.nu tot maximaal 5 uur voor je dienst. Later afmelden? Bel dan: 06 240 880 77 (Jaap Hoenderdos)
[/et_pb_toggle][et_pb_toggle admin_label=”Meer info” title=”Meer over 1 Ander Festival” open=”off” body_text_color=”#353535″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Op zondag 6 juni 1993 werd het 1 Ander Festival voor het eerst gehouden, in het centrum van Schijndel. Vanaf 1995 vond het 1 Ander Festival haar plaats in het Kloosterpark. Vier jaar later verhuisde dit festival voor 10 jaar naar het Rietbeemdpark. Vanaf 2009 zijn we terug in het vernieuwde Kloosterpark.

Het 1 Ander Festival komt oorspronkelijk voort uit het jongerenwerk. Een groep mensen wilde activiteiten organiseren om de toenemende intolerantie onder de aandacht te brengen en een positieve bijdrage aan de wereld te leveren, door diverse culturen bij elkaar te brengen.

Met allerlei partners is in de loop der jaren samenwerking aangegaan. Eind jaren negentig is samenwerking gezocht met Festival Mundial uit Tilburg. Na een aantal jaren is de samenwerking gestopt omdat ‘Mundial on Tour’ stopte.

Hiernaast zijn er gezamenlijke activiteiten met basisscholen en het Elde college in Schijndel gestart. Sinds 2014 is het kinderplein met activiteiten en theater speciaal voor kinderen weer terug. Ook de festivalmarkt met uitheemse producten, etenswaren uit alle windstreken en ideële organisaties draagt een steentje bij en kleedt het festival mooi aan.

Meer informatie over het 1 Ander Festival, het programma van dit jaar vind je op www.1AnderFestival.nl

Alcohol en drugs
Vrijwilligers mogen voor of tijdens hun diensten geen alcoholische dranken nuttigen. Pas als je klaar bent met je diensten voor die dag, mag je een alcohol drinken. We verwachten dat je met mate drinkt, je bent immers representatief voor het festival. Ken je eigen grenzen hierin. Het gebruik van drugs is tijdens het hele festival niet toegestaan.

Discriminatie
Discriminatie door vrijwilligers van Stichting Anders wordt niet getolereerd. Meld discriminatie direct bij het bestuur, zodat zij maatregelen kunnen nemen.

EHBO
Er is een EHBO-post op het hoofdveld.

Groepsfoto
De groepsfoto wordt zondag om 12.45 uur in T-shirt, voor het hoofdpodium gemaakt. Probeer er, ondanks je dienst, toch bij te zijn! We willen zo veel mogelijk vrijwilligers op de foto zetten. Want jij was erbij!

[/et_pb_toggle][et_pb_toggle admin_label=”Vrijwilligerscentrale” title=”Vrijwilligerscentrale” open=”off” body_text_color=”#353535″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Op 3 juni zal de vrijwilligerscentrale om 17.00uur openen in het Elde College. De openingstijden zijn als volgt:

• Vrijdag 17.00 – 22.00uur
  • Zaterdag 18.00 – 23.00uur
  • Zondag 12.00 – 22.00uur

De vrijwilligerscentrale is niet bedoeld voor familie, vrienden of kennissen, maar alleen voor vrijwilligers en artiesten. Je kunt hier je spullen neerleggen, wat te eten en drinken halen, toiletteren en even pauze nemen. Je mag tijdens je pauze natuurlijk ook van het festival genieten. Er is een aparte balie in het Elde waar je koffie, thee, frisdrank, een boterham of fruit kunt krijgen.

Stichting Anders en het Elde college kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor vermissing of diefstal van jouw spullen.

[/et_pb_toggle][et_pb_toggle admin_label=”Parkeren” title=”Parkeren” open=”off” body_text_color=”#353535″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Voor degene met de fiets: De fietsenstalling is achter het hek met ‘Vrijwilligers & Artiesteningang’ bij sporthal ‘de Dioscuren’, de ingang is bij het Elde college.

Voor degenen met de auto: gebruik de parkeerplaatsen voor de sporthal ‘de Dioscuren’. De blauwe zones gelden niet in het weekend. Let goed op parkeerverbodsborden op de wegen rond het festivalterrein. We verwachten dat hier streng op wordt gecontroleerd.

[/et_pb_toggle][et_pb_toggle admin_label=”Klachten” title=”Klachten” open=”off” body_text_color=”#353535″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Heb je een klacht, wil je wat kwijt? Maak de dingen bespreekbaar met vrijwilligers onderling, je coördinator, bij het aanspreekpunt voor de vrijwilligers of met het bestuur. Zoek samen naar een oplossing en probeer problemen of ergernissen zo snel mogelijk uit de wereld te helpen.

Als je iets ziet gebeuren of je ziet iets verdachts of een situatie die uit de hand dreigt te lopen, bel dan meteen met de dienstdoende incidentencoördinator Marijn Foolen op 06 53 99 86 37. Of zoek een plek/persoon op met een portofoon en laat deze hem oproepen.

Wat te doen bij calamiteiten: (PAMAN)

Persoonlijke veiligheid
Zorg ervoor dat wat je ook doet het veilig is voor jezelf.

Andermans veiligheid
Zorg ervoor dat een slachtoffer in veiligheid gesteld wordt en houdt publiek op afstand.

Markeer de plaats
Zorg ervoor dat de tweede incidentencoördinator duidelijk kan zien waar de calamiteit is.

Alarmeer
Maak de eerste melding bij de incidentencoördinator:

• Wie je bent, wat er aan de hand is;
  • Waar het incident gebeurt;
  • Welke hulp er nodig is.

Noodzakelijke hulp
Blussen brand, stabiele zijligging, enz.

Bij arriveren hulpverleners:

1. Begeleid de hulpverlenende instantie naar de plaats van het incident;
  2. Volg de instructies van de hulpdienst op, en assisteer deze als ze erom vragen;
  3. Verzamel na afloop in de nieuwe aula van het Elde College bij de incidentencoördinator en geef alle bijzonderheden door.

Bij een calamiteit zijn de verantwoordelijken te herkennen aan veiligheidshesjes.

Verzamelplaatsen zijn:

• Bezoekers: parkeerplaats bij de gemeentewerf;
  • Vrijwilligers en artiesten: vrijwilligersruimte in het Elde college.

Bij een grote calamiteit, wordt het rampenteam van de gemeente Meierijstad ingeschakeld en wordt afhankelijk van de situatie bijvoorbeeld de sporthal gebruikt.

Vind je een verdacht pakket. Blijf rustig en waarschuw bij twijfel de incidentcoördinator.

In alle gevallen vertel alleen de feiten. Geen eigen interpretatie.

Communicatie met andere organisaties of pers altijd door Betty van Zutphen, of een bestuurslid.