INFORMATIE VRIJWILLIGERS

Deze pagina is bedoeld voor alle vrijwilligers die dit jaar de 25e editie van het 1 Ander Festival tot een groot succes gaan maken!

Hieronder vind je alle informatie voor vrijwilligers. Ben je opzoek naar waar je bent ingedeeld ga dan naar de vrijwilligersplanning. Heb je aanvullende vragen en opmerkingen neem dan contact op met de vrijwilligerscoördinatie via vrijwilligers@stichtinganders.nu.

Let op: De vrijwilligersingang is weer terug naar zijn ‘oude’ plaats.

Dit jaar komen de vrijwilligers binnen bij de leerlingeningang van het Elde College aan het Kapittelpad. Je meldt je bij het hek waar ‘vrijwilligers & artiesteningang’ weergegeven staat en je kan je fiets in de fietsenstalling parkeren. Je loopt vervolgens de grote partytent in, daar krijg je:

• Het vrijwilligersbandje: Hiermee kun je via de backstage doorgang naar de vrijwilligersruimte. Draag dit bandje daarom zichtbaar en laat het zien bij de doorgang;
  • Je krijgt als vrijwilliger een T-shirt. Het is de bedoeling dat je dit shirt zaterdag én zondag draagt tijdens je diensten draagt, zodat je als vrijwilliger herkenbaar bent voor artiesten en bezoekers. Het T-shirt mag je na afloop houden;
  • Als je zondag rond etenstijd werkt, krijg je een bon voor het eten tussen 17.00 en 19.00 uur in de vrijwilligerscentrale;
  • Medewerkers krijgen elke dag die ze werken twee munten om te besteden op het festivalterrein;
  • Meld bij het vrijwilligers aanspreekpunt of je coördinator als je het terrein verlaat, zeker als je later nog een dienst hebt;
  • De coördinator van je werkgroep of zijn vervanger zorgen voor een beschrijving van je taak en zij vertellen je ook als er iets veranderd in de taak of het schema;
  • Als je je moet afmelden, bijv. door ziekte, geef dit door via ons e-mailadres vrijwilligers@stichtinganders.nu tot maximaal 5 uur voor je dienst. Later afmelden? Bel dan: 06 240 880 77 (Jaap Hoenderdos)

Alcohol en drugs
Vrijwilligers mogen voor of tijdens hun diensten geen alcoholische dranken nuttigen. Pas als je klaar bent met je diensten voor die dag, mag je een alcohol drinken. We verwachten dat je met mate drinkt, je bent immers representatief voor het festival. Ken je eigen grenzen hierin. Het gebruik van drugs is tijdens het hele festival niet toegestaan.

Discriminatie
Discriminatie door vrijwilligers van Stichting Anders wordt niet getolereerd. Meld discriminatie direct bij het bestuur, zodat zij maatregelen kunnen nemen.

EHBO
Er is een EHBO-post op het hoofdveld.

Groepsfoto
De groepsfoto wordt zondag om 12.45 uur in T-shirt, voor het hoofdpodium gemaakt. Probeer er, ondanks je dienst, toch bij te zijn! We willen zo veel mogelijk vrijwilligers op de foto zetten. Want jij was erbij!

De openingstijden van de vrijwilligerscentrale zijn als volgt:

• Zaterdag 16.00 – 23.00uur
  • Zondag 11.00 – 22.00uur

De vrijwilligerscentrale is niet bedoeld voor familie, vrienden of kennissen, maar alleen voor vrijwilligers en artiesten. Je kunt hier je spullen neerleggen, wat te eten en drinken halen, toiletteren en even pauze nemen. Je mag tijdens je pauze natuurlijk ook van het festival genieten.

Stichting Anders kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor vermissing of diefstal van jouw spullen.

Voor degene met de fiets: De fietsenstalling is achter het hek met ‘Vrijwilligers & Artiesteningang’ bij sporthal ‘de Dioscuren’.

Voor degenen met de auto: gebruik de parkeerplaatsen voor de sporthal ‘de Dioscuren’. De blauwe zones gelden niet in het weekend. Let goed op parkeerverbodsborden op de wegen rond het festivalterrein. We verwachten dat hier streng op wordt gecontroleerd.

Heb je een klacht, wil je wat kwijt? Maak de dingen bespreekbaar met vrijwilligers onderling, je coördinator, bij het aanspreekpunt voor de vrijwilligers of met het bestuur. Zoek samen naar een oplossing en probeer problemen of ergernissen zo snel mogelijk uit de wereld te helpen.

Als je iets ziet gebeuren of je ziet iets verdachts of een situatie die uit de hand dreigt te lopen, bel dan meteen met de dienstdoende incidentencoördinator Harry van Forkum op 06 44 98 00 53. Of zoek een plek/persoon op met een portofoon en laat deze hem oproepen.

Wat te doen bij calamiteiten: (PAMAN)

Persoonlijke veiligheid
Zorg ervoor dat wat je ook doet het veilig is voor jezelf.

Andermans veiligheid
Zorg ervoor dat een slachtoffer in veiligheid gesteld wordt en houdt publiek op afstand.

Markeer de plaats
Zorg ervoor dat de tweede incidentencoördinator duidelijk kan zien waar de calamiteit is.

Alarmeer
Maak de eerste melding bij de incidentencoördinator:

• Wie je bent, wat er aan de hand is;
  • Waar het incident gebeurt;
  • Welke hulp er nodig is.

Noodzakelijke hulp
Blussen brand, stabiele zijligging, enz.

Bij arriveren hulpverleners:

1. Begeleid de hulpverlenende instantie naar de plaats van het incident;
  2. Volg de instructies van de hulpdienst op, en assisteer deze als ze erom vragen;
  3. Verzamel na afloop in de nieuwe aula van het Elde College bij de incidentencoördinator en geef alle bijzonderheden door.

Bij een calamiteit zijn de verantwoordelijken te herkennen aan veiligheidshesjes.

Verzamelplaatsen zijn:

• Bezoekers: parkeerplaats bij de gemeentewerf;
  • Vrijwilligers en artiesten: vrijwilligersruimte in het Elde college.

Bij een grote calamiteit, wordt het rampenteam van de gemeente Meierijstad ingeschakeld en wordt afhankelijk van de situatie bijvoorbeeld de sporthal gebruikt.

Vind je een verdacht pakket. Blijf rustig en waarschuw bij twijfel de incidentcoördinator.

In alle gevallen vertel alleen de feiten. Geen eigen interpretatie.

Communicatie met andere organisaties of pers altijd door Betty van Zutphen, of een bestuurslid.